Iceland_manu

niedziela, 14 czerwca 2015

Gotycka przygoda na zamku, w którym nie było królewny

Piękna słoneczna niedziela i kolejna przygoda, tym razem zwiedzamy siedzibę krakowskich biskupów... skoro biskupów, to już wiadomo czemu nie było tam królewny.
Drewniany gród powstał przed 1125 rokiem, ale jego pierwsza murowana konstrukcja pochodzi z XIV wieku. Przebudowy zamku z drewnianego na murowany dokonał jeden z synów Kazimierza II, księcia bytomskiego. Mieszko lub Jerzy wybudowali stołp i budynki mieszkalne otoczone murem.
Zamek zmieniał właścicieli i odpierał szturmy wojsk. Od 1444 roku zamek jest własnością biskupa Zbigniewa Oleśnickiego i jednocześnie od tej chwili datuje się powstanie niezależnego księstwa siewierskiego.
W XVIII wieku zrujnowany najazdami zamek opuszczono. Po roku 1970 przeprowadzano w nim prace archeologiczne. Od 2007 roku zamek jest przywracany do swej świetności.
Oczywiście wielokrotnie przez swe lata istnienia każdy z właścicieli go przebudowuje i dobudowuje.
Dziś jednak przyciąga ciekawskich, szczególnie w weekend kiedy można go zwiedzać. Zamek w Siewierzu można zwiedzać bezpłatnie w ciągu całego tygodnia, jednak od poniedziałku do piątku należy umówić wizytę z Izbie Kultury i Tradycji Dawnej przy ulicy Tadeusza Kościuszki 5 w Siewierzu.
A teraz kilka zdjęć...

Zrekonstruowany most zwodzony prowadzący do zamku



Widoki w trakcie wspinania się na wieżę

Widoki z wieży na Siewierz

Piękna okolica
Podziemna komnata i gablotki z eksponatami po wykopaliskach archeologicznych

Plac zamkowy od strony wieży

Część murów zamkowych w renowacji

Widok na wieżę z placu zamkowego

9 komentarzy:

  1. Ale wspaniały zamek. Takie właśnie lubię, ruiny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To koniecznie polecam wybrać się do Siewierza

      Usuń
  2. Szkoda, że ten Śląsk tak daleko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To przyjedź do mnie na tydzień w sierpniu i pozwiedzamy :-)

      Usuń
    2. To szalenie miłe z Twojej strony, ale nie dam rady, mam urlop w lipcu i to też do maksa zajęty nie tylko fajnymi sprawami...
      Ale teraz byłam na szybkiej objazdówce po orlich gniazdach, liznęłam trochę Jury, przy tworzeniu wpisu na pewno skorzystam z broszurki, którą dostałam od Ciebie jakiś czas temu :)

      Usuń
    3. Zaproszenie mimo wszystko aktualne. Jakbyś chciała pozwiedzać Zagłębie Dąbrowskie i okolice, to zapraszam!

      Usuń
  3. Jestem z okolic Częstochowy i nie wiedziałam o tym zamku, świetne odkrycie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Od 2007 roku zamek jest przywracany do swej świetności i warto się tam wybrać:)

    OdpowiedzUsuń