poniedziałek, 24 sierpnia 2015

Dziś gościnnie Weronika z bloga "Maszyny okiem dziewczyny" - ciekawi?

Dziś w gościnnym wpisie Weronika. Osiemnastoletnia pasjonatka, która prowadzi bloga o środkach transportu zewnętrznego. Zajmuje się pociągami, samolotami, statkami, samochodami oraz Kosmosem. Prowadzi bloga pod nazwą Maszyny okiem dziewczyny
, na którego serdecznie zapraszam! W poniższym wpisie opowie o podróżowaniu koleją w Polsce. Miłego czytania!

Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie- w tym wpisie, słowa Stanisława Jachowicza aż proszą o wspomnienie. Często podziwiamy szybkie, nowoczesne koleje zza granicy czy przepiękne trasy kolejowe naszych sąsiadów. Byłoby to całkowicie normalne, gdyby nie to, że nie zauważamy piękna maszyn z naszej ojczyzny! Pomimo wielu opóźnień, podróż pociągiem po Polsce nie musi być ciężka, wręcz przeciwnie. Wiele udogodnień zawdzięczamy zmodernizowanemu taborowi, przeszkolonej obsłudze i wyjątkowym widokom. Co mam konkretnie na myśli? 

http://www.collingwoodsearch.co.uk/our-insights/rail/network-rail-what-does-the-future-hold/

Wybierając się w podróż, często stawiamy na (naszym zdaniem) niezawodne auta. Czasami jednak warto dać odpocząć samochodowi w garażu i postawić na wyjazd koleją. Dlaczego? Przede wszystkim, koszt ekspedycji jest o wiele niższy, niż w przypadku innych środków transportu. Bilety nie są drogie, a dodatkowo możemy liczyć na zniżki czy ulgi, które omówię dokładniej w dalszej części teksu. Kolejna ważna cecha to wysokie bezpieczeństwo. Katastrofy kolejowe zdarzają się niezmiernie rzadko, w porównaniu do innych maszyn. Według raportu policji, w roku 2014 w Polsce, zgłoszono aż 34970 wypadków na drodze. Do statystyk, należy również doliczyć sytuacje, gdzie nie była wezwana żadna służba mundurowa. Miniony rok, zdaniem osób pracujących na kolei, uważa się za najbezpieczniejszy w historii. Wciąż dopracowywane są elementy bezpieczeństwa, a maszyniści są bez przerwy doszkalani. Jedna z ważniejszych cech kolei to oczywiście płynność jazdy. Pociąg, w porównaniu do środków transportu drogowego nie stoi w korkach, zatrzymuje się tylko na znak semafora, (sygnalizacji kolejowej) a także na poszczególnych przystankach. Zdecydowanie przyspiesza to podróż.

Jeżeli po przeanalizowaniu zalet postawimy na podróż pociągiem, to należy dowiedzieć się czegoś o najważniejszych przewoźnikach, którzy świadczą usługi na terenie naszego kraju! Jedną z najważniejszych spółek jest PKP S.A. Jakie grupy do niej przynależą? Zacznijmy od PKP Intercity, która zajmuje się obsługą tras dalekobieżnych. Spółka rozpoczęła przewozy w roku 2001. Eksploatuje pociągi kwalifikowane: InterCity, Tanie Linie Kolejowe, EuroCity, oraz EuroNight. Jeśli pojawią się sytuacje, w których ruch pociągów jest wstrzymany, uruchamiane jest połączenie autobusowe o nazwie Intercity Bus. Średni wiek lokomotyw tej spółki to 26 lat, natomiast wagonów- 29.

http://www.railphoto.info/galeria/thumbnails.php?album=20&page=7
http://kurierkolejowy.eu/tagi/interREGIO%20Bus/

Kolejna spółka należąca do Polskich Kolei Państwowych to PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Została ona utworzona w 2000 roku. Łączy Sopot, Gdynię, Gdańsk, Rumię, Redę i Wejherowo. Całkowita długość linii wynosi 160 km i jest uważana za podstawowy środek transportu w Trójmieście i okolicach. SKM zarządza w głównej mierze EN57 (43 sztuki). W swoim taborze posiada również EN71 (14 sztuk) oraz EW58. (7 sztuk) 

Od prawej strony- EN57, EW58, EN71 https://pl.wikipedia.org/wiki/PKP_Szybka_Kolej_Miejska_w_Tr%C3%B3jmie%C5%9Bcie
wnętrze pociągu EN57 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/EN57-srodek.JPG/800px-EN57-srodek.JPG

Następne ważne przedsiębiorstwo kolejowe w Polsce to Przewozy Regionalne. Zostało ono oficjalnie wydzielone od PKP w roku 2008. Obsługuje pociągi osobowe, przyspieszone, (o nazwie REGIO) interREGIO i REGIOekspres. Oprócz przewozów krajowych, spółka oferuje połączenie z Białorusią, które finansowane jest przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Przewozy Regionalne są oficjalnym przewoźnikiem Przystanku Woodstock, w związku z tym, co roku uruchamiane są dodatkowe pociągi o nazwie musicREGIO. Jest również możliwość zamówienia indywidualnego przejazdu lub zorganizowania imprezy masowej. Tabor przedsiębiorstwa w głównej mierze składa się z EN57.

http://www.kw.rail.pl/details.php?image_id=7862
http://www.garnek.pl/liseczek/10397246/tabliczka-relacyjna-pociagu

Czwarta spółka warta poznania to Koleje Mazowieckie, której głównym zadaniem jest świadczenie przewozów o wysokim standardzie w obrębie Warszawy i województwa Mazowieckiego. Została utworzona w roku 2004 przez samorząd województwa i Przewozy Regionalne. Obecnie Przewozy Regionalne nie zarządzają spółką. W 2009 roku, KM obsługiwały trasy o łącznej długości 1266 km. Eksploatowany tabor składa się w głównej mierze z elektrycznych zespołów trakcyjnych.

EN57
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:EN57_Koleje_Mazowieckie_Warszawa_Zachodnia_4.jpg
45WE- "Impuls" https://commons.wikimedia.org/wiki/File:45WE-004_(2),_Warszawa_Stadion,_2015-06-14.jpg
obsługiwane trasy
http://www.territorioscuola.com/enhancedwiki/de.php?title=Datei:KM-po%C5%82%C4%85czenia.svg

Na terenie Warszawy, mamy również okazję odbyć podróż Szybką Koleją Miejską, która została uruchomiona w 2005 roku. Łączy ona stolicę z przedmieściami i niektórymi małymi miasteczkami położonymi w pobliżu. Pierwsze próby założenia SKM w tymże mieście, przeprowadzono przed II wojną światową. Kolej osiąga prędkość handlową 40 km/h. Spółkę uważa się za jeden z najważniejszych elementów w komunikacji, dodatkowo jest coraz bardziej ceniona, a jej znaczenie wciąż rośnie. Przedsiębiorstwo zostało nagrodzone przez magazyn Forbes.


35WE
http://palermo.mobilita.org/2015/04/21/nuovi-treni-per-il-trasporto-regionale-in-sicilia/
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SKM_Warszawa_-_wszystkie_linie.svg

Poznajcie kolejną spółkę- Koleje Śląskie, która została założona w roku 2010. Po 1989 roku, kolej w Polsce przechodziła kryzys- likwidowano wiele tras. Pomimo, że Górny Śląsk cieszył się wcześniej zelektryfikowaną siecią kolejową, to ucierpiał na tym procesie najbardziej. 11 lat później postanowiono naprawić zaistniałą sytuację. Pomimo dobrze sprecyzowanych planów, nie wszyscy byli zadowoleni na wieść o założeniu nowego przedsiębiorstwa- obawiano się masowych zwolnień z Przewozów Regionalnych. 3 lata po założeniu, spółka została patronem klasy o profilu technik energetyk transportu szynowego w Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych w Gliwicach. Koleje Śląskie zostały nagrodzone przez Monitor Rynkowy tytułem Symbol 2011 jako Debiut Rynkowy. Oprócz tego, zostały wyróżnione w kategorii Otwarty rynek pracy w konkursie Lodołamacze 2012.


EN57
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/18947/Wspolpraca-Kolei-Slaskich-z-portalem-jakdojadepl.html



SA138
http://www.tvplayvideos.com/5/newag

Nie oddalając się zbyt daleko, opowiem wam o Kolejach Dolnośląskich, które zostały powołane do służby w roku 2008. Również ten obszar bardzo ucierpiał podczas kolejowego kryzysu, o którym wspominałam wcześniej. Warto wiedzieć, że Dolny Śląsk posiadał gęstą sieć torowisk. Głównym zadaniem spółki jest świadczenie usług związanych z przewozem pasażerów za pomocą szynobusów. Oprócz tego, uruchamia (niekiedy nawet przejmuje) trasy, opuszczone przez PKP. Przedsiębiorstwo jest bardzo cenione jako codzienny środek transportu, a dowodem tego są nagrody: wyróżnienie w roku 2009- Lokomotywa Rynku Kolejowego, Jakość Roku 2010 i 2013 w kategorii usługa oraz nagroda za sprawne przeprowadzenie skomplikowanego procesu rozpoczęcia przewozów pasażerskich na terenie Dolnego Śląska. Spółka wciąż się rozwija, a dowodem na to jest liczba przejmowanych tras i dzięki temu wzrost liczby pasażerów.


SA109-004
http://hamman.pl/kolej/kartka.img662.htm

36WEa-011
http://www.kw.rail.pl/details.php?image_id=13417

Kolejny przewoźnik obsługujący wyłącznie jedno województwo nosi nazwę: Koleje Wielkopolskie. Został założony w roku 2009, a pierwszy przejazd miał miejsce dopiero w 2011. Spółka w ramach promocji, współorganizuje i uczestniczy w wielu wydarzeniach. Np. podczas Parady Parowozów, (2012) utworzył wiele dodatkowych kursów z Poznania, Zbąszynka i Leszna do Wolsztyna. Działanie to miało na celu oczywiście ułatwienie podróżnym komunikacji. Dodatkowo, podczas jednej z edycji WOŚP, Koleje Wielkopolskie zapewniały wolontariuszom bezpłatne przejazdy. Podczas innej akcji WOŚP, zostały przekazane firmowe gadżety na aukcję. 100% udziałów spółki posiada Wielkopolska. Na linii Poznań Główny- Mogilno, przedsiębiorstwo dzieli przejazdy z Przewozami Regionalnymi. W zeszłym roku, KW otrzymały nagrodę: Najwyższa Jakość Quality International 2014.


dostępne połączenia
http://koleje-wielkopolskie.com.pl/mapa-polaczen/

SA105
http://koleje.suchylas.pl/nasze-pojazdy/

EN76
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/12267/KW-o-zwolnieniu-z-oplaty-za-wydanie-biletu.html

Koleje Małopolskie to inny, jeden z nowszych przewoźników, na który warto zwrócić uwagę. Do służby został powołany w 2013 roku. 6 listopada 2014 roku odbył się pierwszy przejazd na trasie Kraków- Wieliczka. Zarząd spółki mieści się w Krakowie. Przedsiębiorstwo dopiero rozwija skrzydła, jednak ma w planach przejąć wszystkie linie w Małopolsce, oprócz połączenia Katowice-Oświęcim. (zajmują się nim Koleje Śląskie) 

EN64
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/23241/Koleje-Malopolskie-w-serwisie-jakdojadepl.html
36WE
http://www.euroinfrastructure.eu/infrastruktura/malopolska-kompletuje-nowoczesny-tabor/

Teraz opiszę wam spółkę, która należy do niemieckiego koncernu Deutsche Bahn. Nosi nazwę Arriva RP. Obsługuje przewozy na terenie województw: mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego. Warto wiedzieć, że jest to pierwszy prywatny przewoźnik w Polsce i świadczy usługi na skalę masową. Zajmuje się pracą na liniach, które nie są zelektryfikowane. Do przewozów używa 35 maszyn i zatrzymuje się na 150 przystankach.


SA134


SA106

Ostatnia spółka, o której chcę wspomnieć to Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Została założona w 2010 roku. Celem jej utworzenia było ułatwienie komunikacji w Łodzi. W planach przedsiębiorstwa jest prowadzenie przewozów na terenie całego województwa, ponieważ oprócz samej Łodzi, są inne miasta chętne do przyjęcia ŁKA. Np. Kutno, Zgierz czy Stryków. Spółka eksploatuje 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Stadler FLIRT.

http://www.portalsamorzadowy.pl/pliki/img68136.html

Podczas wymieniania zalet wyjazdów kolejowych, wspomniałam o szeregu ulg przysługującym pasażerom. Chciałabym omówić tę kwestię, ponieważ sprawia ona niektórym niewielkie kłopoty. Największa zniżka przysługuje dzieciom, które nie ukończyły 4 lat. Na podstawie dokumentu, który potwierdzałby wiek małego pasażera, można pobrać w kasie bilet ze zniżką 100%. Dziecku, które ma powyżej 4 lat, ale nie rozpoczęło edukacji w szkole podstawowej, przysługuje zniżka 37%. Taki sam procent tyczy się młodzieży, która podjęła się już nauki. Oprócz młodzieży, 37% ulgi należy do rencistów, emerytów oraz współmałżonków, na których pobierane są zasiłki rodzinne. Należy jednak pamiętać, że jest to kwestia wyłącznie 2 przejazdów w ciągu roku. Wyższa zniżka przypisana jest studentom- 51% od ceny biletu. Istnieje jednak ograniczenie- mogą z niej skorzystać tylko studenci do ukończenia 26 roku życia, natomiast doktoranci do 35. Młodzież niepełnosprawna lub dotknięta inwalidztwem, która przemieszcza się z miejsca zamieszkania do placówki edukacyjnej, otrzymuje upust, który wynosi 78%. Jedna z wyższych ulg to 95%. Komu przysługuje? Na podstawie biletów jednorazowych- opiekunowi/ przewodnikowi osoby niezdolnej do samodzielnej egzystencji i osoby niewidomej. Oprócz tego, dobrze wiedzieć, że w pociągach PKP Intercity honorowana jest Karta Dużej Rodziny. Dzięki niej, podstawowe ulgi łączą się z dodatkową- wynoszącą 25%. Należy jednak spełnić warunek, który polega na jednoczesnym przejeździe co najmniej 3 uprawnionych osób.


https://www.kolejedolnoslaskie.eu/pl/taniej-z-kart%C4%85-du%C5%BCej-rodziny.html

Dowiedzieliśmy się już, jakimi spółkami mamy możliwość przejazdu, a także rozjaśniliśmy kwestię ulg. Myślę, że warto teraz zrobić przegląd najpiękniejszych polskich tras kolejowych! W poniższym zestawieniu powinno znaleźć się miejsce dla połączenia Wałbrzych- Nowa Ruda. Opisuje się je jako pełne tuneli, mostów i niezapomnianych widoków. Ponadto, znajduje się tam najdłuższy w naszej ojczyźnie tunel pod Małym Wołowcem. Ma on ponad 1600 metrów długości. Stan linii sprawia, że niestety, będzie ona likwidowana.


Druga linia rozciąga się na trasie Świdnica Przedmieście- Jedlina Zdrój. Zaczęła być budowana w 1902 roku, a uruchomiono ją już 2 lata później. Niestety, w zeszłym roku, PKP zadecydowało o  jej rozbiórce- 21 km torowiska. Decyzja jest jak najbardziej słuszna, ze względu na fatalny stan techniczny miejsca. Ostatni pociąg pasażerski zatrzymywał się na tej trasie w roku 2006.

http://swidnica24.pl/malownicza-trasa-kolejowa-jednak-uratowana/

Trzecia linia nosi numer 213, czyli jest to podróż z Redy na Hel. Należy wspomnieć, że to jedyna w Polsce trasa normalnotorowa na mierzei. Ruch odbywa się tylko w wakacje. Podczas podróży można podziwiać lasy, plażę i morze. Na pewnym odcinku, z jednej strony widać nasze polskie morze, a z drugiej- Zatokę Pucką. Trasa na niektórych odcinkach może również szczycić się liniami podgórskimi. 

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/6801/Umowa-na-nadzor-linii-nr-213-podpisana.html

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1444003&page=5

Ostatnia trasa może nie jest wspaniała z perspektywy innych ludzi, jednak chcę ją opisać ze względu na osobiste odczucia. Na trasie Gniezno- Poznań Główny, przy stacji Ligowiec, znajduje się aeroklub. Przejeżdżając koło niego, bez problemu można podziwiać wspaniałe eksponaty statków powietrznych. Czy dla osoby interesującej się transportem może być coś piękniejszego?


http://www.radiomerkury.pl/informacje/pozostale/aeroklub-opusci-ligowiec.html

Co sądzicie na temat polskiej kolei? Jeździcie z chęcią czy staracie się raczej ją omijać? Ja ze swojej strony polecam podróżowanie pociągami, ponieważ może się to okazać niezapomnianą przygodą. A jak wasze wrażenia? 

2 komentarze:

  1. Oj, konkretny post O_o Mam w rodzinie zapaleńca kolei, a ja sama, idealną podróż wyobrażam sobie właśnie w pociągu.

    OdpowiedzUsuń
  2. U nas najczęściej auto lub pociąg

    OdpowiedzUsuń